وارد شوید ثبت نام

تفاوت کارتن های سه لایه و 5 لایه چیست؟

بازدید: 89 بازدید
تفاوت کارتن های سه لایه و 5 لایه

درواقع ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم و با معرفی انواع کارتن های سه لایه و 5 لایه به شما کمک کنیم تا بهترین خرید را داشته باشید. کارتن های سه لایه و 5 لایه‌ای که در این مقاله معرفی می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • کارتن های سه لایه چاپدار
  • کارتن های سه لایه بدون چاپ
  • کارتن های سه لایه کیبوردی
  • کارتن های سه لایه کفش
  • و غیره

ما علاوه بر بررسی تفاوت‌های کارتن های سه لایه و 5 لایه از نظر میزان مقاومت، از نظر هزینه و قیمت خرید نیز آنها را بررسی می‌کنیم. بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و نکات را با دقت دنبال کنید.

ساختار کارتن های سه لایه و 5 لایه

مهم‌ترین و اصلی ترین تفاوت کارتن های سه لایه و پنج لایه مربوط به شکل و ساختار آنها است. در ساخت کارتن‌های مقوایی از ورقه‌های مقوا استفاده می‌شود که به شکل‌های مختلفی طراحی شده‌اند.

ساختار کارتن های سه لایه و 5 لایه

به طور کلی دو نوع ورق مقوایی برای ساخت کارتن‌ها بسته بندی استفاده می‌شود که شامل ورقه‌های مقوایی صاف و ورقه‌های مقوایی موج دار یا فلوت‌ها می‌شود.

بخش عمده‌ای از تفاوت‌های کارتن‌های مقوایی مربوط به همین ورقه‌های موج دار می‌شود. از این رو قصد دارم تا قبل از بررسی کامل کارتن های سه لایه و پنج لایه به تعریف فلوت‌ها بپردازم.

فلوت چیست ؟ آشنایی با انواع فلوت

به ورقه موج داری که در ساختار کارتن‌های مقوایی استفاده می‌شود، فلوت می‌گویند. این ساده ترین و کوتاه ترین تعریف از فلوت است. اما پیچیدگی آن زمانی ظاهر می‌شود که پای مدل‌های فلوت در میان باشد. به طور کلی فلوت‌ها 5 مدل هستند. مدل‌های فلوت عبارت‌اند از A، B، C، E و F.

فلوت A : این فلوت دارای ضخامت حدودا 5 میلی‌ متر است. در واقع بزرگ‌ترین و ضخیم‌ترین نوع فولت است. از کارتن‌های ساخته شده با فلوت A می‌توان در بسته ‎بندی محصولاتی استفاده کرد که به محافظت بیشتری نیاز دارند.

این فلوت بزرگ‌ترین و ضخیم‌ترین نوع فولت است

فلوت B : این فلوت دارای ضخامت حدودا 2 و 3 میلی‌ متری است. اغلب این نوع فلوت را در کارتن‌های دایکاتی و بسته‌بندی محصولات سبک وزن مشاهده می‌کنید.

ین نوع فلوت را در کارتن‌های دایکاتی و بسته‌بندی محصولات سبک وزن مشاهده میشود

فلوت C : این نوع فلوت دارای ضخامت ۴ میلی متری است. مدل فلوت C در اغلب کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شود و مختص یک نوع خاص نیست، درواقع یک فلوت چند‌ منظوره است.

مدل فلوت C در اغلب کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شود

فلوت E و F : یکی از مدل‌های جدید فلوت هستند که ضخامتی در حدود 1.6 میلی متر و 0.8 میلی متر دارند. این مدل فلوت را بیشتر در بسته بندی محصولات و کالاهای فروشگاهی می‌توان مشاهده کرد. به این دلیل که امکان چاپ عبارات و تصاویر مختلف با وضوح بالای تصویر بر روی‌ آنها وجود دارد.

این مدل فلوت را بیشتر در بسته بندی محصولات و کالاهای فروشگاهی می‌توان مشاهده کرد.

منظور از کارتن سه لایه چیست؟

کارتن های سه لایه از سه ورق مقوایی ساخته می‌شوند که دو تای آنها صاف و دیگری که در بخش میانی قرار دارد، موج دار است. سایزهایی که برای خرید کارتن سه لایه وجود دارد، 9 عدد است که دارای ابعاد متنوعی هستند. درواقع برای بسته بندی و جا به جایی کوچک ترین وسایل تا لوازمی مانند ظروف، لوازم برقی آشپزخانه، دکوریجات و غیره را پوشش می‌دهند.

کارتن های سه لایه از نظر قیمت نیز به دلیل استفاده کمتر از متریال و موارد اولیه، مناسب‌تر و مقرون به صرفه تر است. البته انتخاب و خرید کارتن سه لایه و یا پنج لایه بیشتر به نوع کارایی که از آن انتظار دارید بستگی دارد و قیمت تنها بخش کوچکی از ملاک‌های خرید آنها است.

کارتن های سه لایه از سه ورق مقوایی ساخته می‌شوند که دو تای آنها صاف و دیگری که در بخش میانی قرار دارد، موج دار است و کارتن 5 لایه دو ورق موجدار و 3 ورق صاف دارد.

منظور از کارتن 5 لایه چیست؟

خب همانطور که انتظار می‌رود کارتن های پنج لایه به دلیل تعداد لایه‌های بیشتری که دارد طرفداران بیشتری نیز دارد زیرا مقاومت و محافظت لازم را برای مصرف کننده تامین می‌کند. ساختار کارتن های پنج لایه به این صورت است که سه ورق مقوایی صاف در بالاترین لایه و پایین ترین لایه و بخش میانی قرار گرفته است.

در بین هر کدام از این ورقه‌های صاف نیز، یک ورقه موج دار یا همان فلوت قرار دارد. درواقع در کارتن‌های پنج لایه ما دو لایه فلوت داریم. همین تعداد بیشتر لایه‌ها در کارتن‌های پنج لایه نسبت به کارتن های سه لایه باعث افزایش نسبی قیمت شده است.

تفاوت کارتن های سه لایه و 5 لایه

بعد از این که تفاوت ساختارهای کارتن های سه لایه و پنج لایه را متوجه شدیم، زمان بررسی تفاوت‌های اصلی و مهم این دو مدل کارتن مقوایی رسیده است. اگر خرید انلاین کارتن مقوایی را دارید این بخش را با دقت مطالعه کنید تا متناسب با نوع فعالیت و کالایی که دارید، بهترین گزینه را خریداری کنید.

تفاوت کارتن های سه لایه و 5 لایه

میزان استحکام

کاملا طبیعی است که از کارتن‌های پنج لایه بیشتر برای بسته بندی و جا به جایی لوازم سنگین استفاده شود. این کارتن‌ها به دلیل همان چند لایه اضافی که دارند، از مقاومت بالاترین نسبت به کارتن های سه لایه برخوردار هستند. البته که این موضوع برای کارتن‌ها هفت لایه نیز به همین شکل است.

بنابراین به خاطر داشته باشید که کارتن های پنج لایه مقاوم تر از نوع سه لایه هستند اما این موضوع به این معنی نیست که کارتن های سه لایه ضعیف و به درد نخور هستند.

میزان مقاومت در برابر رطوبت

به طور کلی هر چه تعداد لایه‌های یک کارتن و یا جعبه مقوایی بیشتر باشد، آن کارتن از مقاومت بالاترین در برابر عوامل خارجی مانند، ضربه، رطوبت، خط و خش و غیره برخودار است. به همین دلیل اگر بسته و یا کارتن شما باید در شرایط سختی جا به جا شود، بهتر است به فکر خرید کارتن های پنج لایه باشید.

مقدار ظرفیت

از نظر ابعادی و سایز بندی هر دو کارتن های سه لایه و پنج لایه در 9 سایز تولید می‌شوند. اما به دلیل متفاوت بودن در تعداد لایه‌های ساختاری، مقدار وزن‌های متفاوتی را می‌توانند تحمل کنند.

حداکثر ظرفیت کارتن های پنج لایه 20 تا 45 کیلو گرم است. اما حداکثر ظرفیت کارتن های سه لایه 4 تا 20 کیلو گرم است.

معرفی انواع کارتن سه لایه

در این بخش قصد داریم تا انواع کارتن های 3 لایه و 5 لایه معرفی کنیم. اما از آنجایی که مدل‌ها مشترک هستند تنها یکی از آنها را برایتان توضیح می‌دهیم.

کارتن سه لایه بدون چاپ

ما خرید کارتن پستی بدون چاپ را به تمامی افراد برای انجام هر گونه فعالیتی پیشنهاد می‌کنیم. اما به چه علت؟!

این کارتن های 3 لایه هیچ گونه نوشته و یا طرح چاپی بر روی بدنه‌شان ندارند و از این جهت برای استفاده کرد در امور گسترده‌ای مناسب هستند. برای مثال اگر قصد تهیه یک بسته بندی انحصاری برای برند خود دارید، این کارتن های بدون چاپ بهترین گزینه هستند.

این کارتن های 3 لایه هیچ گونه نوشته و یا طرح چاپی بر روی بدنه‌شان ندارند

حال با توجه به نوع کالایی که دارید باید تصمیم بگیرید که کدام مدل 3 لایه و یا 5 لایه را تهیه کنید. اجازه دهید در یک کلام این موضوع را برایتان شفاف سازی کنم تا راحت شوید. اگر کالا و یا بسته معمولی دارید، مدل سه لایه را خریداری کنید. اما اگر کالا و یا بسته شما حساس و شکننده است، باید مدل 5 لایه را خریداری کنید. برای مثال لوازم حساسی مانند:

  • لپ تاپ
  • دوربین
  • لوازم برقی
  • ظروف
  • اینه و شیشه
  • و غیره

کارتن سه لایه چاپدار

کارتن‌های چاپدار کاملا مشابه به کارتن‌های بدون چاپ هستند با این تفاوت که دارای نوشته‌های و طرح‌های چاپی شرکت پست ایران هستند. نمونه‌ای از این کارتن‌ها در ادامه مشاهده می‌کنید.

کارتن‌های چاپدار کاملا مشابه به کارتن‌های بدون چاپ هستند با این تفاوت که دارای نوشته‌های و طرح‌های چاپی شرکت پست ایران هستند.

برای خرید کارتن پستی چاپدار هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد اما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد بسته بندی کالاهای پستی را دارید از این کارتن‌ها استفاده کنید. بسیاری از افراد وجود دارد که از این کارتن‌ها برای اسباب کشی، جا به جایی، ارشیو و انبار کردن و غیره نیز استفاده می‌کنند. این کارتن‌های چاپدار نیز در دو مدل سه لایه و 5 لایه ساخته و عرضه می‌شوند.

کارتن سه لایه کیبوردی

کارتن‌‎های کیبوردی اغلب در مدل سه لایه تولید می‌شوند زیرا کالایی که با آنها بسته بندی و جا به جا می‌شوند هم از نظر ابعادی و هم از نظر وزنی کوچک‌تر و سبک‌تر هستند. البته که برای خرید کارتن کیبوردی سایزهای متنوعی در اختیار شما قرار می‌گیرد اما به طور کلی این کارتن‌ها برای بسته بندی لوازمی مانند لوازم برقی اشپزخانه استفاده نمی‌شود.

کارتن‌‎های کیبوردی اغلب در مدل سه لایه تولید می‌شوند

این کارتن در دو طرف درب خود دو زائده دارد که هنگام بسته شدن درب آن، در هم قفل می‌شوند و مانع خروج محتویات داخل به بیرون می‌شوند. برخی از کالاها و لوازمی که می‌توانید با این کارتن آنها را بسته بندی و جا به جا کنید عبارت‌اند از:

  • مجسمه و اکسسوری های اینچنینی
  • ظروف
  • گلدان
  • عطر و ادکلن
  • و غیره

طراحی و تولید کارتن کیبوردی 5 لایه نیز انجام می‌شود اما باید خود مصرف کننده به تولیدی این مورد را اختصاصی سفارش دهد. زیرا به صورت عمومی و رایج مصرف و خریداری نمی‌شود.

کارتن سه لایه کفش

کارتن پستی کفش یکی دیگر از انواع کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی است که همانند کارتن کیبوردی بیشتر به صورت 3 لایه تولید و عرضه می‌شود. از نظر ظاهری نیز بسیار شبیه به کارتن کیبوردی است با این تفاوت که درب آن زائده‌های قفل شونده ندارد.

کارتن کفش از نظر ظاهری نیز بسیار شبیه به کارتن کیبوردی است

علت نام گذاری کارتن بسته بندی کفش به دلیل شباهت زیادش به کارتن‌های کفش در فروشگاه‌ها است. اما این موضوعی محدودیتی برای استفاده و خرید آن ایجاد نمی‌کند. زیرا همانند کارتن های بسته بندی کیبوردی هم برای بسته بندی کالای حساس و شکننده مناسب هستند و هم برای کالاهای معمولی.

این کارتن ها نیز در سایزهای متنوعی طراحی و تولید می‌شوند اما برای حمل و بسته بندی کالاهای بسیار بزرگ و سنگین مناسب نیستند.

آیا کارتن سه لایه مناسب اسباب کشی است؟

اغلب افراد برای بسته بندی و جا به جایی لوازم خود به هنگام اسباب کشی اقدام به خرید کارتن بسته بندی اماده می‌کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کارتن های سه لایه نیز برای اسباب کشی مناسب هستند یا خیر؟!

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز توضیح داده شد، کارتن های سه لایه با این که از تعداد لایه های کمتری نسبت به نمونه‌های 5 لایه خود برخوردار هستند، باز هم از مقاومت بالایی برخوردار هستند. تنها باید سایز مناسب را برای نوع وسیله با وزن مناسب انتخاب کنید. در ادامه یک راهنما برای این مورد در اختیارتان قرار می‌دهیم.

کارتن سه لایه مناسب اسباب کشی است

سایزهای کارتن‌های پستی و بسته بندی عبارت‌اند از:

  • کارتن سایز 1 : 15 در 10 در 10 سانتی متر
  • کارتن سایز 2 : 20 در 15 در 10 سانتی متر
  • کارتن‌ سایز 3 : 20 در 20 در 15 سانتی متر
  • کارتن سایز 4 : 30 در 20 در 20 سانتی متر
  • کارتن سایز 5 : 35 در 25 در 20 سانتی متر
  • کارتن سایز 6 : 45 در 25 در 20 سانتی متر
  • کارتن سایز 7 : 40 در 30 در 25 سانتی متر
  • کارتن سایز 8 : 45 در 40 در 30 سانتی متر
  • کارتن سایز 9 : 55 در 45 در 35 سانتی متر

وزن هر کارتن پستی از سایز 1 تا 9 به شرح زیر است:

  • وزن کارتن پستی سایز 1: 46 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 2: 81 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 3: 132 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 4: 175 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 5: 503 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 6: 520 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 7: 612 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 8: 927 گرم
  • وزن کارتن پستی سایز 9: 1240 گرم

کارتن های سه لایه از نظر قیمت نیز برای اسباب کشی مقرون به صرفه تر است بنابراین با توجه به توضیحات بالا پاسخ سوال شما، بله است. کارتن های سه لایه گزینه مناسبی برای اسباب کشی و جا به جایی هستند.

برای بسته بندی مرسوله های پستی کارتن سه لایه مناسب است یا 5 لایه؟

در بالاتر و در بخشی که انواع کارتن های سه لایه را معرفی کردیم، برایتان توضیح دادیم که کدام کارتن‌های مقوایی برای بسته بندی و ارسال مرسوله‌های پستی مناسب هستند. حال یک بار دیگر در این بخش نیز برایتان این مدل‌ها را نام می‌بریم که به شرح زیر هستند:

  • کارتن مقوایی کیبوردی
  • کارتن مقوایی کفش
  • کارتن مقوایی چاپدار
  • کارتن مقوایی بدون چاپ

برای بسته بندی مرسوله های پستی کارتن سه لایه مناسب است

اگر قصد بسته بندی کالاهایی مانند اینه، شیشه، ظروف، جواهرات، دوربین عکاسی، لپ تاپ، گلدون، مجسمه و غیره را دارید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و کارتن های 5 لایه خریداری کنید. اما اگر محصولاتی که بسته بندی می‌کنید جز موارد زیر هستند، خرید کارتن بسته بندی پستی سه لایه نیز برای آن ها کافی است.

  • لباس
  • کیف و کفش
  • لوازم ارایشی
  • لوازم تحریر
  • شال و روسری
  • کتاب
  • تابلو نقاشی
  • لوازم نور پردازی مانند لامپ‌های ال ای دی
  • عروسک
  • و غیره

جمع بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی کارتن های سه لایه و پنج لایه و همچنین بررسی تفاوت‌های اصلی و مهم این دو مدل کارتن، به شما در تصمیم گیری و خرید کمک کنیم. درواقع سعی کردیم تا با جمع آوری اطلاعات دقیق و کامل به هر سوالی که در ذهن دارید پاسخ دهیم.

امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشند. همچنین اگر سوالی در زمینه خرید کارتن های سه لایه و پنج لایه و یا هر کدام از کارتن های بسته بندی معرفی شده در بالا را داشتید، در بخش نظرات برای ما اضافه کنید تا در کوتاه ترین زمان به آنها پاسخ دهیم.

دسته بندی مقالات ایلیا کارتن
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت