کارتنهای پستی جز کاربردی ترین و پر فروش ترین محصولات بسته بندی هستند که هر کسب و کار برای بسته بندی کالاهایش به آنها نیاز دارد. اما موضوع مهمی که باید در رابطه با خرید کارتن بسته بندی پستی بدانید این است که، در بازار قیمت های متنوعی برای این کالاها تعریف شده است.
برخی از تولیدیها و فروشگاهها این کالاهای کاربردی را با قیمتهای بسیار بالایی بفروش میرسانند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی عوامل موثر در قیمت کارتن پستی بپردازیم. با دانستن و شناخت عوامل موثر در قیمت کارتن پستی میتوانید خریدی مطمئنتر و مقرون به صرفهتر داشته باشید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.
عوامل موثر در قیمت کارتن پستی
امروزه هر کالایی که قصد خرید آن را دارید بنابر مولفههای خاصی از قیمتهای مختلفی برخوردار هستند. این موضوع در مورد کارتنهای پستی نیز صدق میکند. قیمت خرید کارتن اماده نیز با توجه به مدل، سایز، تعداد لایهها و غیره تغییر میکند. در ادامه قرار است تک تک این موارد تاثیر گذار را به طور مفصل بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت تمامی عوامل موثر در قیمت کارتن پستی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
نوع کارتن از نظر چاپدار با بدون چاپ بودن
یکی از عوامل موثر در قیمت کارتن پستی نوع مدل کارتن از نظر چاپ دار بودن و یا بدون چاپ بودن است. کارتن بدون چاپ یکی از پرفروش ترین مدلهای کارتن پستی است، زیرا از ویژگیهای کاربردی زیادی برخوردار است. اول از همه این کارتنهای مقوایی از استحکام بالایی برخوردار هستند و میتوانند از کالاهای شما محافظت کنند. از طرف دیگر اگر به دنبال خرید کارتن مقوایی ارزان قیمت هستید، این کارتن گزینه مناسبی برای شما است. به دلیل اینکه این مدل از کارتنهای پستی هیچ گونه نوشته و یا طرح چاپی ندارند، از قیمت مناسبتری بهره مند هستند.
در مقابل کارتنهای چاپدار قرار دارند که با توجه به خواسته خود مشتریان و خریداران طرح اختصاصی بر روی انها چاپ میشود. این مدل از کارتنها را افرادی انتخاب میکنند که قصد دارند برای محصولات برندشان یک بسته بندی اختصاصی و انحصاری داشته باشند. اگر شما کسب و کاری دارید که نیاز به تبلیغات موثر دارد و میخواهید آن را به صورت اختصاصی معرفی کنید، تهیه کردن چنین بسته بندیهای برای برندتان ضروری است.
اما اگر این گزینه یعنی چاپ اختصاصی را انتخاب میکنید باید این موضوع را بدانید که در این مورد ما هزینههایی از جمله طراحی و کلیشه سازی را نیز خواهیم داشت. اما کلیشه سازی چیست؟!
کلیشه همانند مهرهای ژلاتینی است درواقع نوعی صفحه چاپ محسوب میشود. این صفحات یکبار طراحی و ساخته میشود و بارها میتوان از آنها استفاده کرد. درواقع هزینه ساخت کلیشه تنها یکبار برای همیشه است، اما این نکته را باید به خاطر بسپاری که هر کلیشه را میتوان برای یک رنگ استفاده کرد. اگر شما بخواهید کارتنهای بسته بندی خود را در رنگهای مختلف سفارش دهید باید هزینه بیشتری برای تهیه کلیشههای بیشتری بپردازید.
تعداد لایههای کارتن
تعداد لایههای تشکیل دهنده یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت کارتن پستی است. کارتنها اغلب در ساختارهای دو لایه، سه لایه، پنج لایه و هفت لایه طراحی و عرضه میشوند. اما پر مصرف ترین و پر فروش ترین مدلها مدلهای سه لایه و پنج لایه هستند زیرا هم از قیمت مناسبی برخوردار هستند و هم اینکه تمامی خواسته و نیازهای شما را برطرف میکنند.
ساختار کارتن سه لایه به این صورت است که از سه ورق مقوایی ساخته شده است. از این سه ورق، دوتای آنها صاف و یکی از آنها که وسط قرار دارد، به صورت موج دار است که به آن فلوت گفته میشود. در مورد کارتنهای پنج لایه نیز به همین شکل است با این تفاوت که تعداد ورقهای موج دار در این مدل دو عدد است. هر چه تعداد لایهها بیشتر باشد، کارتن مقوایی از استقامت و استحکام بالاتری برخوردار است.
از این رو خرید کارتن سه لایه بیشتر برای کالاهای سبک وزن و کم حجم و خرید کارتن پنج لایه بیشتر برای بسته بندی کالاهای عمده و سنگین وزن مورد استفاده قرار میگیرد. هر چه تعداد لایههای یک کارتن بیشتر باید، قیمت آن نیز بیشتر میشود.
ابعاد کارتن و تاثیر آن در قیمت کارتن بسته بندی
یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت کارتن پستی سایزهای آنها است. هر چه ابعاد و سایز یک کارتن پستی بیشتر و بزرگ تر باشد، به دلیل مصرف مقدار متریال و موارد اولیه بیشتر، از قیمت بالاتری برخوردار است. از این جهت باید در انتخاب سایز کارتن پستی خود دقت کافی را داشته باشید و آنها را بشناسید. این موضوع هم باعث صرفه جویی در هزینههای شما میشود و هم این که با انتخاب سایز کارتن پستی استاندارد و متناسب با کالاهایتان، میتوانید سلامت آنها را تضمین کنید.
کیفیت و نوع مقوا استفاده شده در تولید ورق کارتن
کیفیت مولفهای است که بر قیمت تمامی کالاهای تاثیر میگذارد، در مورد کارتنهای پستی نیز به همین شکل است. کارتنهای بسته بندی را ازورقههای مقوایی با کیفیت میسازند اما گاهی اوقات برخی از تولیدیها برای کاهش هزینهها از متریال بازیافتی استفاده میکنند. اینگونه محصول را با قیمت کمتر به بازار عرضه میکنند اما افرادی که از این موضوع آگاه نیستند بعد از خرید این کارتنها از کیفیت پایین و عملکرد ضعیف آن شکایت میکنند.
هزینه قالب
همانطور که میدانید کارتنهای پستی تنوع بسیار زیادی دارند و برخی از آن را باید توسط قالبها خاصی برش داد و آماده شوند. برای ساخت کارتنهایی مانند کارتن کیبوردی که به کارتنهای دایکاتی معرف هستند، از قالبهایی برای شکل دادن به آنها استفاده میکنند. این قالبها بر اساس شکل مورد نظر تهیه میشود همچنین برای برش دادن ورقه های مقوا مجهز به لبههای تیز و برنده هستند.
با قرار گیری قالب بر روی ورقه مقوایی کارتن در یک حرکت، فرآیند برش، فرم دهی و تا شدگی انجام میشود. اگر قصد تهیه این مدل از کارتنها را دارید باید بدانید که هزینه تهیه این قالبها نیز بر روی قیمت نهایی کارتن تاثیر میگذارد.
تیراژ سفارش کارتن
آخرین عامل از عوامل موثر در قیمت کارتن پستی متعلق به تیراژ آن است. همانند هر کالاهای دیگری، خرید عمده و تکی کارتنهای پستی نیز دارای اختلاف قیمت هستند. برای مثال ایلیا کارتن که یک تولیدی معتبر در زمینه فروش کالاهای پستی است، برای مشتریانش در خریدهای عمده خود تخفیفهایی را درنظر گرفته است. انتخاب خرید عمده مخصوصا اگر یک فروشگاه بزرگ دارید، بهترین گزینه برای شما است زیرا میتوانید خریدهای با کیفیت و مقرون به صرفهای داشته باشد.
جمع بندی عوامل تاثیر گذار در قیمت کارتن
در این مقاله تلاش کردیم تا به طور مفصل تمامی عوامل موثر در قیمت کارتن پستی را معرفی و بررسی کنیم. امیدواریم که این اطلاعات برایتان کاربردی و مفید بوده باشد. در نهایت بخاطر داشته باشید که در وهله اول انتخاب یک فروشگاه معتبر برای تهیه این کالاهای ارزشمند است که اهمیت زیادی دارد. با انتخاب یک فروشگاه معتبر علاوه بر خرید کارتنهای پستی با قیمتهای مناسب، میتوانید از کیفیت آن کالاها نیز مطمئن باشید و سلامت کالاهایتان را تضمین کنید.